• / Nyheter
  • / Centerkvinnorna prisar kvinnorna som gick i bräschen för #metoo

Centerkvinnorna prisar kvinnorna som gick i bräschen för #metoo

Med anledning av Internationella kvinnodagen den 8 mars delar Centerkvinnorna ut den årliga utmärkelsen Årets förebild. Den 8 mars överlämnades utmärkelsen av Centerkvinnornas förbundsordförande Sofia Jarl. Centerkvinnorna var först med att prisbelöna dessa kvinnors mod, precis som de var först med att använda sina röster för att starta en revolution.

- Under hösten har det virala uppropet #metoo synliggjort problem och strukturer som Centerkvinnorna länge påtalat. Sedan 1932, om vi ska vara precisa. Och det är därför vi är här idag. För att uppmärksamma två av de kvinnor som med stort mod och mycket att förlora använde sina röster för att lägga skulden där den hör hemma – hos förövaren, understryker Sofia Jarl.

- I år har Centerkvinnorna valt att tilldela Cissi Wallin och Lulu Carter utmärkelsen för att hylla deras mod och tunga vittnesmål under #metoo. De använde sina röster för att starta något som kom att bli en stark rörelse i Sverige, en kraft för jämställdheten. Vi vet inte vad #metoo hade varit om de inte sparkat in låsta dörrar med sina utelämnade och modiga vittnesmål, men vi vet vad #metoo är tack vare dem, säger Sofia Jarl.

På plats att motta utmärkelsen var Lulu Carter. Hon berättar hur rörd och berörd hon blev över att utses till Årets Förebild.

- Jag är lycklig över att ha kunnat ingjuta mod, och att mitt vittnesmål har kunnat inspirera andra kvinnor som aldrig annars skulle vågat göra sina röster hörda. Att se att uppropen leder till förändring på arbetsplatser, det gör mig euforisk av lycka. Jag är stolt över att jag har gjort något bra för oss kvinnor.

Cissi Wallin, som inte kunde närvara vid utdelningen, känner sig också hedrad av utmärkelsen.

- Det känns väldigt hedrande att få den här utmärkelsen. Men jag vill såklart även dela den med alla andra modiga personer som höjt sin röst och brutit tystnadskulturen i och med metoo, säger Cissi Wallin.

- Någon har sagt att det finns ett före och efter #metoo. Så är det. Men bara om vi med kraft fortsätter att sätta dessa frågor på agendan, för de har en tendens att försvinna från prioriteringslistan. Och det duger inte, säger Sofia Jarl.