• / Nyheter
  • / Centerkvinnorna återvänder dit historien en gång började

Centerkvinnorna återvänder dit historien en gång började

Den 8–10 juni 2018 håller Centerkvinnornas Riksorganisation förbundsstämma på Gullbrannagården i Halmstad. Centerkvinnorna firar 85 års jubileum och passar på att återvända till Halland där historien en gång började!

Centerkvinnorna är Sveriges främsta kvinnoförbund och har under 85 år varit en viktig kraft för jämställdhet. Stämman syftar till att fira viktiga jämställdhetspolitiska segrar genom åren, och vidare låta tillbakablickarna visa vägen framåt. I stundande valtider ska Centerkvinnorna vara en kraft för jämställdhetspolitiska frågor med siktet inställt på valdagen 9 september.

Representant för Centerkvinnorna i Halland och förbundsstyrelseledamot Ann-Sophie Cordes är självklart mycket glad över att stämman äger rum i just Halland.

- Jag känner en oerhörd stolthet över att stämman kommer hem till Halland och Centerkvinnornas rötter. Vi i Halland hoppas på en stor uppslutning ifrån hela landet och vi lovar att bjuda på en tillbakablick på vår historia samt att ta många viktiga beslut inför framtiden, säger Ann-Sophie Cordes.

Centerkvinnornas förbundsstämma hålls vartannat år och där beslutar medlemmarna om förbundets politiska riktning. Gullbrannagården som plats passar Centerkvinnornas filosofi om att mötas i en naturskön och vardagsnära miljö som inspirerar till debatt och samtal om hur vi kan förändra och öka kvinnors frihet. Ägarna av Gullbrannagården är dessutom viktiga entreprenörer i området, och Centerkvinnorna vill självfallet ta tillfället i akt att också stötta lokala företagare.

Förbundsstämman väntas locka över 200 beslutsfattare från hela landet. På plats kommer dessutom en rad betydelsefulla representanter och talare vara, däribland Centerpartiets jämställdhetspolitiska talesperson Annica Qarlsson, Europaparlamentariker Fredrick Federley och självklart Centerkvinnornas egen förbundsordförande Sofia Jarl.

- Stämman äger rum mitt i valrörelsen vilket sätter sin unika prägel. För Centerkvinnorna är jämställdhet alltid en prioriterad fråga och det har också kommit att bli en viktig fråga i valrörelsen. Jag ser fram emot att deltagarna på stämman fyller på med ännu mera inspiration och energi inför det roliga men krävande valkampanjandet, säger förbundsordförande Sofia Jarl.