• / Nyheter
  • / Internationella kvinnodagen: Centerkvinnornas utmärkelse till ishockeyförebild

Internationella kvinnodagen: Centerkvinnornas utmärkelse till ishockeyförebild

Bild

Idag den 8 mars, på Internationella kvinnodagen, delar Centerkvinnornas riksorganisation ut den årliga utmärkelsen Årets Förebild. Förbundsordförande Sofia Jarl överlämnar i år priset till en av Sveriges främsta idrottsprofiler, Emma Eliasson, för hennes mod och kamp för jämställda löner inom idrotten.

- Emma skrev ett brev till Svenska hockeyförbundet där hon krävde att kvinnliga spelare ska behandlas med större respekt, varpå hon blev petad från landslaget. Hon tog en smäll för laget och vek inte ner sig i debatten trots hårda påtryckningar, berättar Sofia Jarl.

Emma Eliasson debuterade i landslaget som 14-åring och tog sitt första OS-silver 2006 när hon var 16 år. På meritlistan har hon även två OS-brons, fyra SM-silver och ett SM-guld med Luleå MSSK där hon då var lagkapten. År 2016 blev hon vald till Sveriges bästa hockeyspelare och anses vara Sveriges bästa hockeyback genom tiderna.

Emma valde att sluta med hockey, men kort efter hennes avhopp fördubblades lönerna för de kvinnliga spelarna i klubben.

- Personligen upplevde jag aldrig att jag gjorde något som i slutändan skulle få konsekvenser. För mig var det, det enda rätta. Så här i efterhand känner jag en stolthet som jag ödmjukt kommer att bära med mig. Mycket bra saker har kommit ur allt det här som har gjort vardagen mer dräglig för många utav de som är aktiva idag. Min förhoppning är att vi banat väg för den yngre generationen så att de i framtiden kommer att tas på allvar och ges bättre förutsättningar, säger Emma Eliasson.

- Att Emma har slutat spela hockey är en förlust för svensk idrott, men blev ett uppvaknande för idrottsrörelsen och en vinst för jämställdheten. Tack vare hennes kamp tilldelas hon Centerkvinnornas 8:e mars-utmärkelse Årets Förebild, säger Sofia Jarl.

- Tusen tack för de fina orden och vilken häftig utmärkelse, avslutar Emma Eliasson.

(Foto: Centerkvinnorna och SVT)