• / Nyheter
  • / Årets Centerfeminist 2022

Årets Centerfeminist 2022

Bild

Centerkvinnorna gratulerar Jenny Håkansson som är Årets Centerfeminist 2022, en utmärkelse hon tog emot i samband med Centerkvinnornas stämma i Karlstad. Med ett starkt samhällsengagemang driver Jenny jämställdhetsfrågor på alla nivåer och i alla sammanhang hon medverkar - i Centerkvinnoavdelningen, distriktet, kommunen och i regionen. Jenny sitter även med i Centerpartiets distriktsstyrelse, och driver där på partiet att ha fokus på jämställdhetsfrågor.

Utmärkelsen Årets Centerfeminist delas ut till en medlem i Centerkvinnorna som har utmärkt sig i sin kamp för jämställdhet och liberal feminism. Jenny Håkansson är ordförande för Centerkvinnorna i Halland och har under 2021 med mod och energi drivit jämställdhetsfrågor både inom Centerrörelsen och i samhället, bland annat i sociala medier.

Malin Bergman, förbundsstyrelsens ordförande, delade ut utmärkelsen under Centerkvinnornas Stämma i Karlstad:

” Jenny Håkansson, ordförande för Centerkvinnorna i Hallandsdistriktet, driver med mod och energi jämställdhetsfrågor både inom Centerrörelsen och i samhället. Hon har ett stort hjärta, vilket bland annat kommer till uttryck i de förtroendeuppdrag hon har på lokal och regional nivå.
Jenny har en förmåga att inspirera andra att ta krafttag och har många idéer och planer inför valrörelsen 2022. Hon visar på politisk känsla, handlingskraft och systerskap. Därför tilldelas Jenny Håkansson utmärkelsen, Årets Centerfeminist 2022! ”

Vi ställde några frågor till Jenny Håkansson, i samband med utmärkelsen.

Vad betyder den här utmärkelsen för dig?
Spontana ord är tacksamhet, glädje och pepp. Tacksam för att mitt politiska arbete uppmärksammats av så många medlemmar i den folkrörelse som Centerkvinnorna är. Glädje, det fanns inte i min världsbild att jag skulle få det här. Det är otroligt hedersamt, smickrande och fantastiskt kul. Pepp, det är alltid kul att bli uppmärksammad för sitt arbete. Det här motiverar naturligtvis mig till att fortsätta jobba framåt för jämställdhet. Jämställdhet är tyvärr en färskvara i dagsläget. Att då bli uppmärksammad på det här sättet ger mig kraft och styrka att fortsätta jobbet.

Berätta om något du är stolt över att ha åstadkommit?
Min motion om sänkt moms på mensskydd, att jag skrev den. Centerkvinnornas systerskap hjälpte mig att få igenom den på Centerpartiets stämma. Det innebär ju att det här faktiskt är en konkret politik som Centerpartiet nu jobbar för.

Vilka frågor vill du påverka framöver?
Det är en svår fråga, för spontant vill jag svara – ALLT. Det finns ju inget område där man inte kan applicera jämställdhet eller jämlikhet. Jämställdhet och jämlikhet handlar ju om det som guidar oss i livet, normer, värderingar, språkbruk, ideal, system och föreställningar.

Har du någon förebild?
Kliché, men de kvinnor (och män) som gått före, som har förändrat samhället till det, det är idag, ett demokratiskt Sverige.

Hur finner du inspiration att fortsätta arbeta med jämställdhet, även när det verkar hopplöst?
För mig finns inget alternativ, det är sådan jag är som person. Jag tror på jämställdhet, jämlikhet och demokrati, det är mina grundstenar i livet. De kvinnoliv som försämrats och försvunnit på grund av ojämställdheten i samhället måste bli ihågkomna. Genom att jobba vidare för jämställdhet kommer jag ihåg dom, hyllar dom. Jag försöker tänka på att varje siffra i olika statistiska sammanställningar är en människa. Å ena sidan är jag unik som människa, det är vi alla, men våra upplevelser och erfarenheter kan vara kollektiva och i det finns en styrka. De dagar när det är riktigt tufft och svart så faller jag tillbaka på mina grundstenar och får kraft och inspiration ifrån min familj/vänner, naturen och systerskapet i Centerkvinnorna.

Läs hela motiveringen Årets Centerfeminist 2022:

Jenny Håkansson, Centerkvinnorna i Halland - Årets Centerfeminist

Jenny Håkansson, ordförande för Centerkvinnorna i Hallandsdistriktet, har under 2021 med mod och energi drivit jämställdhetsfrågor både inom Centerrörelsen och i samhället, bland annat i sociala medier. Jenny visar på politisk känsla, handlingskraft och systerskap. Vid partistämman drev Jenny på för moms på mensskydd och i distriktet stack hon ut hakan när distriktet gav utmärkelsen Årets Centerkvinna i Halland till en man. Hon har många idéer och planer inför valrörelsen 2022, och en förmåga att inspirera andra till att ta krafttag. Jenny har också ett stort hjärta, hon värnar för dem som har det svårast i samhället och engagerar sig för dem med psykisk ohälsa. Som liberal värnar hon kvinnors rätt att välja och reagerar när detta ifrågasätts, till exempel varför vi väljer att amma eller inte eller hur vi väljer att föda barn. Vi väljer olika och ska respekteras för det.

Jenny har alltid varit feminist. Jämställdhetsfrågor är något som genomsyrar hennes person. För Jenny handlar jämställdhet inte bara om vem som gör vad i hemmet eller lika lön för lika arbete. Det handlar även om känslomässigt ansvar, att vi tänker på hur vi kommunicerar och vilka ord vi använder.

Med ett starkt samhällsengagemang driver Jenny frågor på alla nivåer och i alla sammanhang hon medverkar - i Centerkvinnoavdelningen, distriktet, kommunen och i regionen. Jenny sitter även med i Centerpartiets distriktsstyrelse, och driver där på partiet att ha fokus på jämställdhetsfrågor. Jenny är ledamot i lokal nämnd i Halmstad, som verkar på uppdrag av regionfullmäktige och regionstyrelsen med kartläggning och dialog för att identifiera befolkningens behov. Hon har också haft uppdrag i kulturnämnden, patientnämnden och hjälpmedelsnämnden samt suttit i kretsstyrelsen för Centerpartiet i Halmstad. Jenny har man och två barn, arbetar på Halmstad Högskola samt har många uppdrag i civilsamhället.

Sammantaget är Jenny en värdig mottagare av Centerkvinnornas utmärkelse ”Årets centerfeminist 2022”.