• / Nyheter
  • / Linda Haglund nominerad till årets flickapris!

Linda Haglund nominerad till
årets flickapris!

I samband med den internationella flickdagen 11 oktober delar Plan International Sverige ut Flickapriset - priset för de som kämpar för flickors rättigheter. En av de nominerade är Linda Haglund, Centerkvinna från Falun och ordförande i Dalarnas distriktsstyrelse.

Hur känns det att vara nominerad?
- Det känns helt fantastiskt, för enligt mig är det ett av de finaste priserna man kan bli nominerad till. Jag har inget hopp om att vinna för det är så många fantastiska personer nominerade, men bara att för en stund få förekomma i samma sammanhang som de personerna är väldigt stort för en gräsrot som mig.

På vilket sätt kämpar du för flickors rättigheter?
- Jag är en av de som är otroligt irriterad på att inget görs ”på riktigt” åt de typer av frågor som rör flickor, barn och kvinnor (framförallt). Det resulterade i ett Instagramkonto där jag skapar opinion och ger uttryck för vad jag tycker om det som händer, eller inte händer i vårt samhälle. På lokal nivå i min kommun och region verkar jag mer konkret som en jobbig nagel i ögat på de jag tycker borde göra betydligt mer. Ja, det gör jag förstås även på Instagram, men i verkliga livet kan det ibland bita lite extra bra.

- Jag tycker inte att jag gör så mycket egentligen, men jag försöker alltid att vara en röst för de mest tysta i samhället, oftast flickorna. Rent konkret har det utmynnat i att Centerpartiet Falun är det enda partiet i kommunen som har med Sugardating i sitt valprogram som en prioriterad fråga. Vi måste öppna ögonen för att Sugardating pågår i varje kommun och på varje skola – och kavla upp ärmarna. Jag drygar mig också och lyfter flickornas perspektiv när det kommer till ungdomskriminalitet och gäng och så vidare. Det är en grupp som självklart också lider även om de inte går runt och skjuter folk så utnyttjas de på andra vis.

- Sen är jag en sådan jobbig människa som tycker att vi behöver släppa den politiska tillhörigheten en smula i dessa typer av frågor, det är lite struntsamma vem som får äran så länge flickor, kvinnor och barn får sluta lida.

- Kortfattat så kanske jag inte är den som skriker högst på barrikaderna utan jag står redo att flika in kommentarer eller fakta med andra perspektiv i samtal, möten och sociala medier. Med flickornas perspektiv i en värld styrd av män.

Varför tror du att just du blev nominerad?
- Den som nominerade mig gjorde det med motiveringen: ”Linda Haglund lyfter fram flickors och kvinnors utsatta situation i sociala medier och driver frågan om ett Falun fritt från våld..” så jag tror att det faktiskt uppmärksammats att jag försöker stångas här i det lilla såvöl som på Instagram. Det känns fint i hjärtat.

Vad vill du förmedla till andra?
- Vässa naglarna, var envis, kroka arm med andra partier och släpp prestigen så ser vi till att skapa en framtid där tjejer också får ta plats och – var en fin medsyster till kvinnor i din omgivning! Och följ mig på Instagram (@linda_centerkulla) 😊